Profilaktyka

Najskuteczniejszym sposobem zwalczania choroby jest jej zapobieganie czyli profilaktyka. Zapobieganie próchnicy polega na utrzymaniu właściwej higieny jamy ustnej, przestrzeganiu odpowiedniej diety, stosowaniu związków fluoru, zabezpieczaniu zębów warstwami izolacyjnymi (np. lakowanie).

Higiena jamy ustnej:

Celem zabiegów higienicznych jest usunięcie płytki nazębnej. Zabiegi te obejmują szczotkowanie zębów i zabiegi dodatkowe:

• Oczyszczanie przestrzeni międzyzębowych
  • Czyszczenie języka
  • Czyszczenie aparatów ortodontycznych i protez
  • Irygacje wodne
  • Stosowanie płukanek

Monitorowaniem dokładności czyszczenia zębów przez naszych pacjentów zajmują się dwie dyplomowane higienistki stomatologiczne. Chętnie służą poradą oraz wykonują instruktaże higieny.

Profesjonalne czyszczenie zębów

U pacjentów posiadających kamień nazębny wykonujemy skaling ultradźwiękowy, który jest najskuteczniejszym zabiegiem usuwania kamienia nad i poddziąsłowego. Wykonujemy także profesjonalny zabieg higienizacyjny jakim jest piaskowanie, które polega na usuwaniu przebarwień z barwników spożywczych, kawy, herbaty, nikotyny i drobin kamienia nazębnego z powierzchni zębów za pomocą strumienia piasku stomatologicznego pod ciśnieniem.

Fluoryzacja:

Wszystkie zabiegi profilaktyczne powinny zakończyć się profesjonalną fluoryzacją zębów za pomocą lakierów fluorkowych, które długo utrzymują się na powierzchni zęba i długotrwale uwalniają fluor bezpośrednio do szkliwa. Dla pacjentów chcących poprawić domową profilaktykę próchnicy wykonujemy indywidualnie nakładki do fluoryzacji.

Lakowanie:

U młodych pacjentów w bruzdach świeżo wyrzniętych zębów wykonujemy zabieg lakowania czyli pokrywania żywicą w celu oddzielenia głębokiego wnętrza bruzdy od próchnicotwórczego środowiska jamy ustnej. Zabieg ten wykonuje się zwłaszcza w zębach trzonowych i przedtrzonowych z głębokimi, trudnymi do oczyszczenia bruzdami stwarzającymi ryzyko próchnicy.

Ozonoterapia:

Ozon jest nieinwazyjnym środkiem eliminującym czynnik bakteryjny zmian chorobowych. W stomatologii zachowawczej stosujemy ozonoterapię przed lakowaniem bruzd oraz leczeniem próchnicy, a także do dezynfekcji kanałów korzeniowych. Ozon wykorzystywany jest również  w eliminacji bakterii w trakcie leczenia chorób dziąseł i przyzębia.

Paradontoza

Paradontoza to choroba przyzębia która powoduje obniżanie się i stan zapalny dziąseł, odsłonięcie szyjek zębowych oraz rozchwianie zębów prowadzące nawet do ich utraty. Czynnikiem sprawczym tej choroby jest płytka nazębna, w której namnażają się bakterie uszkadzające aparat zawieszeniowy zęba. Aby wspomóc leczenie paradontozy, poza dbaniem o codzienną higienę należy regularnie poddawać się profesjonalnemu usuwaniu osadu i kamienia nazębnego oraz korzystać z nosidełek do leków na zapalenie przyzębia, które wykonujemy indywidualnie dla naszych pacjentów.

Galeria zdjęć